štvrtok 23. októbra 2008

Vanessa Mae v Košiciach!!!


Pred niekoľkými chvíľami ukončila svoj druhý koncert na Slovensku svetoznáma umelkyňa Vanessa Mae. Samozrejme, že som tam nemohol chýbať.

Hneď prvé dojmy boli úžasné. Pred Steelkou bola odparkovaná asi 15 metrová Hummer limuzína s ktorou Vanessa prišla. Keď som si sadal do svojho sektora, dostal som milé prekvapenie. Lístok (VIP) som mal od suseda, ktorého firma sponzorovala tento koncert, takže som dostal pozvánku na slávnostnú recepciu po koncerte. Od začiatku koncertu som sa tešil na švédske stoly, košickú smotánku, plátok prosciuta cruda na žltom melóne a k tomu kvalitný šampus. Ale recepcia nie je koncert, tak to nechajme tak.

Koncert začal, ako je to v Steelke zvykom, kvalitným meškaním. Nebolo to síce hodinu a pol, ako na koncerte Uriah heep a Sweet, ale bolo to dobrých 40 minút. Potom prišiel na pódium Štátny orchester a po ňom Vanessa. Bez slova začala hrať. Takmer dvojhodinová šou bola delená na klasickú hudbu a na jej techno husľový popík. Viac bolo jemnej klasiky ako energickej, bláznivej muzikantky. Koncert bol krásny, baladický. Nedalo sa veľa vymyšľať so zábavoou, veď len prvých 200 miest bolo VIP, teda patrili firmám, ktoré sponzorovali koncert, alebo si ich človek mohol kúpiť. Za 4000 SK jeden. Takže v predu bolo 200 snobov, ktorí nemali ani šajn čo Vanessa Mae hrá. Preto by som povedal, že na začiatku koncertu bola atmosféra mrazivá. Zrejme preto mala okolo seba slávna huslistka 4 halogenové žiariče. Tie jej približne v polke koncertu vypli. Vtedy už bola atmosféra celkom dobrá.

Čo sa týka technického prevedenia koncertu, zvukár mal naozaj neuveriteľne profi mixpult. Ale čo z toho keď ho podľa mňa videl prvý krát? Výsledok bol totiž taký, že v mnohých pasážach bolo počuť celý orchester, ale Vanessu Mae nie. Viac krát cez koncert naznačovala zvukárovi, aby ju zhlasnil. Ten to spravil takticky. Zhlasnil, ale potom pomaly stišoval. Slota by mal radosť. Čo tam po nejakej šikmookej ženskej. Základ, že bolo počuť chýrnych slovenských muzikantov. Takže zvuku by som vytkol len toľko, že ju mohli dať hlasnejšie, asi pri 20% koncertu. A samozrejme nehovorím o výpadku jej huslí v prvej polovici koncertu. Bol to krásny moment, ktorý Vanessa zvládla ako skutočná profesionálka. Keď sa mi to podarí zkonvertovať, tak to hodím na svoj videoblog, pretože to mám v mobile.

Kapela bola špičková. Na muzikantoch bolo vidieť, že hrajú uvolnene, so zábavou. V niektorých miestach, sa mi zdala byť Vanessa trošku neistá, ale možno to bolo len zdanie. Asi najväčšiu šou sa podarilo spraviť bubenníkovy cez pieseň Bach street prelude. Mal tam také menšie sólo. Vyzeralo to tak, že vedľa seba mal šlatuľu a v nej plno vecí. a čo vitiahol tak s tým búchal o zem a vytváral tak neuveriteľný rytmus. A vyťahoval od vodovodných trubíc cez pivové fľaše až po hračkárske pískajúce kladivá všetko. Naozaj to bol veľmi silný okamih, ktorý budete môcť časom zhliadnuť na mojom videoblogu.

Dramaturgia koncertu mohla byť lepšia. Začínalo sa s málo známimi vecami. Hrala prevažne staré veci. Zopár pesničiek bolo z jej posledného albumu. Ale najviac ma prekvapilo, že z jej doteraz najkultovejšieho, najvyzretejšieho, najlepšieho a najpredávanejšieho albumu Storm zahrala iba tri piesne. Medzi Slovákmi popúlarny album mohla viac vyzdvyhnúť a koncert by bol tak pútavejší. Keď už nechcela hrať veci z "búrkového" albumu, mohla hrať dynamické veselé veci. Vedľa mňa sedela samozrejme Ivka a vedľa nej sedel pán ktorého vnučka zaspala už pri druhej pesničke. A to bol v Steelke fakt hluk.

Celkovo by som povedal, že koncert bol priemerný. Chýbala mu šťava. Veľa šťavy. 40 minútové čakanie naštvalo takmer každého. Prvých 5 radov sa vôbec nebavilo, lebo jej tvorba im málo čo hovorí. Vanessa hrala málo hitov a málo dynamických piesní. Zvuk mohol byť tiež kvalitnejší, ale to je už klasický problém Steel arény, aj keď sa to za posledný rok veľmi zlepšilo. Okrem toho bol tento koncert dobrý. Ľudia vychádzali z arény s úsmevami na tvárach. Vanessa Mae zaplnila a roztlieskala celú Steelku. Bez pátosu musím povedať, že na dnešný večer bola v Košiciach väčšou hviezdou, ako britská kráľovná v Blave.
A btw, Happy birthday Vanessa!!! :)

Žiadne komentáre: