streda 11. mája 2011

OTC v supermarketoch?

OTC je skratka pre volno predajné lieky, ktoré sa minister Ivan Mikloš rozhodol predávať aj mimo lekární. Osobne som veľkým zástancom otvorenia trhu s OTC. Pred chvíľkou som čítal blog pána Igora Minaroviča na túto tému. To ma primälo k napísaniu tohto, po dlhek dobe prvého článku:)

Už po prvých vetách mi bolo jasné, že pán Minarovič je zdravotník. Nie spotrebiteľ, alebo ekonóm, ktorým je pan Mikloš. Chce si silou mocou udržať svoj biznis, chce, aby mu klapal čo najlepšie. Neviem, koľko percent zisku lekární tvoria OTC lieky, a koľko Rx lieky (to sú tie na predpis), ale myslím, že ak sa OTC lieky začnú predávať aj v supermarketoch, tak to lekárnikom poriadne zavarí. Klesnú tržby a teda aj zisky. Podľa mojich informácií majú lekárnici aj tak nadštandardné platy, takže tie sa trošku vyrovnajú s priemerom. (nie žeby som zavidel, alebo neprial aj druhým trošku peňazí, len konštatujem)

Pán Minarovič má vážne problémy s viacerými vecami. Jedná sa hlavne o to, ako to bude v supermarketoch riešené, ten predaj liekov. Predpokladám, že to bude mať svoje podmienky, ktoré sa budú čo najviac približovať podmienkam v lekárni. Skladovanie musí byť dodržané, takže to je OK a zvyšok? Myslím si, tak ako pán Mikloš, že otvorenie trhu zvýši dostupnosť OTC, zvýši konkurenciu a teda aj cenu. Zvýšenou dostupnosťou sa ľudia ľahšie dostanu k liekom, ktoré potebujú. Koľko krát sa mi stalo, že ma v noci bolel zub a súrne som potreboval lieky, ktoré som doma nemal. Ja som to mal ľahké. Sadol som do auta a išiel som na pohotovosť, kde som tie lieky kúpil. Ale čo má robiť niekto, kto pochádza z malého mestečka, kde nie je žiadna pohotovosť a lekáreň je v piatok o štvrtej už zatvorená a otvoria ju najbližšie v pondelok ráno? Na to asi pán Minarovič nemyslel. Mikloš asi áno. Je si vedomý toho, že Tesco, poprípad iné reťazce majú svoje supermarkety už v každej dedine a sú otvorené 24/7, takže predaj liekov je dostupný.

Ďalší závažný problém, ktorý opisuje pán Minarovič je problém narkomanov, ktorý fungujú aj na OTC liekoch, ak je zle. Niektoré lieky obsahujú malé množstva omamných látok, ako paracetamol či valium, ktoré dokážu na chvíľu nahradiť drogu, poprípade zmierniť abstinenčné príznaky. Jasné, feťák si kúpi v tescu 10 balíkov Valetolu a má tam dosť vália na fajn trip. Ale pán Minarovič asi nemyslí na to, že takýto ľudia sú vačšinou koncentrovaný vo veľkých mestách, kde je dostatok lekární. To znamená, že keď sa raz niekto rozhodne kúpiť 10 balíkov Valetolu a v jednej lekárni mu ich nepredajú, tak pôjde do druhej, tretej, desiatej.... tomu človeku to je jedno, on potrebuje dávku... takže ak sa niekto rozhodne obísť aj tento problém ide to. Akurát, že to má trošku ťažšie a bude mu to trvať dlhšie... to je všetko.

Myslím si, že pán Mikloš má fajn nápad. Príjmy z liekov budú tak či tak, do štátneho rozpočtu príde ten istý obnos peňazí, veď či sa liek zdaní v lekárni alebo supermarkete je jedno. Ak bude cena nižšia, tak je pravdepodobnosť, ze sa zvýši aj spotreba a teda to sú ďalšie peniaze pre štát.

Všetci sa oháňame tým, že na západe je lepšie. Na západe majú napríklad povolený predaj OTC:) ale len v niektorých krajinách. Dá sa to ľahko vygoogliť, ale nechce sa mi:)

Tajne dúfam, že sa to Miklošovi podarí, veď prečo by som mal platiť niekomu za to, že prídem do lekárne a opýtam si presný liek, ktorý chcem (lebo keď si idem kupovať OTC liek, tak viem, aký chcem) a pokiaľ si chce niekto nechať poradiť so správnym liekom na nádchu, tak stále to môže ísť prebrať do lekárne s lekárnikom, v tom mu nikto nebude brániť. Akurát, že za ten liek zaplatí viac, pretože lekárnici tiež musia z niečoho žiť.... :)

Žiadne komentáre: