streda 25. mája 2011

Kto ide ku dnu?

Neviem, či to je tým, že som komunikatívny, alebo tým, že si celkom dobre rozumiem s každým, alebo tým, že v rodine sú odo mňa aj starší aj mladší, ale rozumiem si s mnohými vekovými kategóriami. Celkom ma to teší, lebo môžem porovnávať, skúmať, sledovať. Poznám aj veľa maturantov, ktorý zažívajú práve teraz skúšku dospelosti. Rozprával som sa s viacerými a ostal som naozaj, ale naozaj šokovaný.

Umberto Eco je predstaviteľ slovenského realizmu, nemajú šajnu, kto to je J. W. Goethe, len matne tušia, čo napísali J.G. Tajovský, J.C. Hronský či Vincent Šikula. Zakočilo ma, že tápali ja v tom, čo napísal taký J.R.R. Tolkien, či J.K. Rowlingová... Fakt, pravdu píšem....

Prečo je tomu tak? Ja sa spolieham na to, že mi nechceli odpovedať. Lebo priať za pravdu ich nevedomosť v týchto elementárnych veciach je podľa mňa nemožné. Buď klamú, keď tvrdia, že toto sa teda oni učiť nemusia, alebo sa to naozaj učiť nemusia. A osnovy nepožadujú, aby mali maturanti na gymnáziách prehľad o tom, kto čo napísal. Keď som pred piatimi rokmi maturoval ja, čo zase nie je tak dávno, tak tieto veci som musel vedieť obkecať o polnoci úplne bez problémov.

Ako som písal aj v predchádzajúcom článku, deti sú čoraz blbšie a naše školstvo z roka na rok upadá. A to sú dva trendy, ktoré je náročné zvrátiť. A ešte keď sa stretnú a páchajú škodu spolu, výsledok nás o pár rokov môže všetkých prekvapiť. Viem, nemusíme byť všetci jadrový fyzici, literárny kritici, piloti a neviem čo ešte... ale základnú dávku vzdelania by mal absolvovať každý maturant bez ohľadu na školu na ktorej maturuje. A poznať Slovenskú literárnu tvorbu by mal byť základ. Alebo sa mýlim?

1 komentár:

Livusha povedal(a)...

Mudro ! ...a hlavne je to sposobene tym, ze k literature nemaju ziaden vztah - necitaju.