streda 27. februára 2013

Konské mäso

Údajne lacné konské mäso (nemám predstavu, koľko môže stáť kilo konskej sviečkovej) je momentálne v kurze. Od anglických hamburgerov, cez švédske Kottbullary až po talianske lasagne. Výrobcovia ho používajú ako náhradu za hovädzinu, či bravčovinu. Neivem presne. Som z toho celého zmätený, pretože Maďari majú bravčovinu, ktorú predávajú ako hovädzinu, rumuni majú namiesto hovädziny mäso zo somárika a tuším, že to je Austrália, ktorý ako hovädziu náhradu používajú vodného byvola. Veď čo? Jesť sa predsa musí.

Povedz mi čo ješ a ja ti poviem kto si 

Problém je, že my v dnešnej dobe netušíme, čo vlastne jeme. Minule som si išiel kúpiť šunku. Pýtal som to najkvalitnejšie, čo tam majú a bol som v kvalitnom mäsiarstve v Košiciach, nie niekde v Stropkove u Janča. Pani mi povedala, že zoberte si túto, tu je 85% mäsa. Ale ako to je možné? Veď šunka je pokiaľ viem nejaký kus bravčoviny (tuším stehno, ale nebudem sa hrať na múdreho), ktoré je nejakú dobu máčané v slanom náleve, potom je varené a údené, v prípade talianskych a španielskych pochúťok sušené. Tak ako tam môže byť 85% mäsa? Čo je to iné čo tam súdruhovia v Europarlamente povolili natrepať? Čo dávajú do spišských párkov? Keď som si ich robil každú sobotu ako malý chlapec na raňajky (dobre, dobre, robila ich mamka) tak vo vode, kde sa varili bolo obrovské mastné červené oko. Minule som si varil spišské párky a voda po nich ostala taká, že nebyť sesternice, ktorá mi to zakáže, tak si s ňou bez problémov zalejem čaj. Čo je v tých spišských párkach? Kto ich vyrába? Pretože všade vyzerajú a aj chutia ináč. Nemali by byť spišské párky spišské? Nie je aj v nich konské mäso? Nemali by mať rovnaký recept? Ako Kofola, Sabinovský jogurt alebo syr Niva? Nemali by EÚ súdruhovia porozmýšľať aj nad tým? Nie je to konské mäso aj v tej bravčovej šunke?

Mne nevadí, že do seba tlačím konské mäso. Možno to výrobcovia robia už dlho a teraz sa to prevalilo. V Uzbekistane považujú koninu za skvelú pochúťku. Dokonca spraženú konskú masť (šmaľec) jedia muži pravidelne, pretože veria, že je to vynikajúca vec na potenciu. Konina je naozaj chutné mäso, jedol som ju viac krát. Jemné, ružovkasté, mierne nasladlé. Fakt pochúťka. Nemám problém kúpiť si lasagne kde bude aj konské maso. Ale chcem vedieť, že tam je. Tak ako chcem vedieť, čo môže okrem mäsa obsahovať ešte šunka.

Žiadne komentáre: