pondelok 12. mája 2008

Svietiť či nesvietiť?


Svietiť? Alebo nesvietiť? Táto otázka je zodpovedaná pre viac ako 98% motoristickej populácie Slovenska. Len dvom percentám to je jedno. Z tých 98% je približne 65% za svietenie, zvyšok si myslí, že to bezpečnosť premávky neovplyvní.

Zavádzanie svietenia je z pohľadu súčasnej vládnej koalície naplánované na skutočne vhodné časové obdobie. Prichádza euro, kamionisti štrajkujú, Fico a Mečiar sa dohodli, že so schválením zákona o preukazpvaní majetku si chvíľku počkajú. Prednosť má bezpečnosť vodičov, ktorú sám Fico pred nejakým časom hrubo porušil. Tým, že sa baví o svetlách, nebaví sa o témach, ktoré sú rozhodne naliehavejšie. Ale na to sme si už asi zvykli.

Svietenie na cestách počas celého roka, je podľa poslancov super vec. Vodiči sa skôr uvidia a zníži sa tak riziko havárii, teda aj zranení a úmrtí na našich cestách. Pred nejakým časom, spomínali bezečnosť Rakúskych ciest. Prečo sa treda Rakúšania rozhodli zrušiť celorcné svietenie?

Oko je veľmi zaujímavý orgán. Ľudská zrenička sa dokáže zväčšiť až 13 násobne. A hlavnou vecou na ktorú oko reaguje je svetlo. Teda keď idete s autom po ceste a oproti vám ide ďalšie auto so zapálenými svetlami, okamžite si ho všimnete, lebo svetelný zdrpj pritiahne pohľad. Čo je však nevýhoda, nemusíte si všimnúť neosvetlené, alebo slabo osvetlené objekty cestnej premávky. To sú napríklad chodci a cyklisti. (Možno z toho dôvodu parlament ide schváliť zákon o používaní cyklo prilby na cestách mimo obce:P ) V Rakúsku po celoročnom svietení síce klesol počet havárií medzi autami, no paradoxne stúpol počet havárii auta a chodca, alebo cyklistu. A tie sú často smrteľné.

Vybrať si medzi haváriami auto-auto, alebo auto-chodec (cyklista) bude zrejme náročné. Všetko má svoje za a proti. Uvidíme, ako sa v parlamente rozhodnú.

Žiadne komentáre: