nedeľa 20. januára 2008

Harry Potter a Tesco



Je to skutocne neuveritelne ako elegantne dokazu marketingovi pracovnici Tesca spravit zo vsetkeho uzasnu moznost zisku pre ich spolocnost. Po chvilkovom browsovani blogov, reakcii na roznych diskusnych forach sa mi zda byt nemozne ze ludia mozu takto uvazovat.
Co sa vlastne stalo?
Tesco sa rozhodlo ze knihu Harry Potter 7 uvedie vo svojej sieti za 399 Sk co je o 100 SK lacnejsie ako je odporucana cena vydavatelstva Ikar a zaroven o 100 SKmenej ako je cena, ktoru bude mat vacsina knihkupectiev. Rovnako sa Tesco rozhodlo predavat knihu skor ako sa zacne predavat oficialne. Po mnohych protestoch zo strany majitelov mensich predajni knih a vydavatelstva Ikar sa Tesco rozhodlo zatvarit slachetne. Knihu zacalo predavat vtedy, ked aj ostatny, no za svoju vlastnu cenu.
Ako to vidim ja?
Ako clovek ktory sa zaujima o marketing je to velmi uzasna tema. Rovnako ako clovek ktory si potrpi na dodrziavanie urcitych etickych kodexov si myslim, ze mam k teme co povedat. Co sa tyka marketingoveho pohladu, Tesco sa uz davno takto nezviditelnilo. Su ho plne internetove diskusie a spravodajske stranky. Vytvorili neuveritelne uzasnu kombinaciu dvoch silnych pilierov predavania knihy. Prvym pilierom je nizsia cena. Ta zaruci, ze si ludia budu kupovat knihu u nich a nie niekde v inej predajni. Cena isla dole o 100 SK, co pri originalnej predajnej cene knihy znamena 20% zlavu. Rovnako sa Tesco rozhodlo predavat knihu o 23 hodin skor ako ju zacne predavat kazdy na Slovensku. Preco? Jednoducho preto, aby mali dve zaklade piliere predajnosti knihy a aby tak vydavatelstvu a knihkupectvam co najviac stazili vyjednavanie. Po dlhych hodinach narocnych jednani vyslo z toho Tesco ako moralny vitaz. Knihu zacnu predavat tak, ako ostatny. Och, ake slachetne.... Cenu vsak nezmenili. Stiahli predsa jeden zo svojich zakladnych pilierov, preco by mali stahovat aj druhy? Co sa tyka nejakeho etickeho pozerania sa na tento problem, myslim ze tam je to uplne jasne a zrejme. Niet o com pisat, staci zhrnut ze Tesco nemalo umelo znizovat vopred stanovenu predajnu cenu za cielom vyssieho predaja a zisku, rovnako ako ich nemalo ani len napadnut spravit ieco take ako predavat knihu o den skor.
Aj napriek absolutnemu nesuhlasu z tohto co Tesco spravilo, musim uznat kvalitu napadu. O knihe HP je zname za sa najlepsie predava v prvych dnoch predaja (preto nastup knihy o den skor) a rovnako je zname aj to, ze Ikar vydalo tuto knihu v naklade 75 000 vytlackov a su pripraveny na dotlac, ktora je viac ako pravdepodobna. Pri takomto mnozstve knih je logicke, ze si ju nebude kupovat len vyssia a vyssia stredna vrstva, ale ze po nej zatuzi aj finance slabsia cast obyvatelstva. Ktora, mimochodom, celkom rada nakupuje v Tescu. Tym padom by Tesco zabilo dve muchy jednou ranou. Ludia by knihu kupovali u nich, rovno s piatkovym alebo sobotnajsim vikendovym nakupom. A tak dalsie zisky pre Tesco! Napad krasny, len skoda ze po etickej stranke spinavy.
P.S.: A to sa mi uz nehce pisat o stratach a problemoch malych knihkupectiev, pre ktore je tato kniha spasou z neba a klesnutie jej ceny o patinu (ci uz to ostane len v Tescu, alebo sa cene prisposobia aj oni) moze byt pre predajne velmi problemove.

4 komentáre:

Anonymný povedal(a)...

myslim z enemas pravdu.... Tesco si moze robit so svojimi cenami co chce, ved mame trhove hospodarstvo a funguje tu nieco ako konkurencia. A v ramci konkurencneho boja o zakaznika su taketo praktiky tou najbeznejsou vecou (pracovanie s cenou). takze nemal by si ich sudit pokial nepoznas zaklady ekonomiky.....

Matus Bily povedal(a)...

Musim uznat, ze mas s casti pravdu. Trh musi prudko podliehat konkurencnemu boju, s tym suhlasim. Ale nie za cenu vyrazneho porusenia obchodnych a etickych pravidiel. Je zname ze kniha sa predava za cenu, ktora je vseobecne stanovena vydavatelom. Na mensom priklade to vidis na casopisoch a novinach. Kazdy ma svoju vlastnu cenu nech ho kupujes v Tescu alebo Hypernove. To iste plati aj pri knihach, v mnohych statoch mas dokonca predtlacenu cenu (USA, Kanada, Australia,UK, niektore krajiny EU). Takze toto je viac o moralne a obchodnej etike ako o konkurencii. Ta sa pri tychto komoditach prejavuje inymi sposobmy ako hrubou manipulaciou s cenami.

Livusha povedal(a)...

no..myslim,ze tesco uz pochopilo, ako sa peniazky tocia....a ako ist na ludi...len keby takto zmyslali aj ostatne spolocnosti...mozno by sme sa priblizili k zapadu...hh

Matus Bily povedal(a)...

Livka prepac, ale nemozem s tebou celkom suhlasit. Mas pravdu, ze Tesco az prilis dobre pochopilo ako na ludi:) to ja jasna sprava. Ale to, ze by to tu bolo ako na zapade je irelevantne. Umele znizovanie ceny posobi nepriaznivo na inflaciu. A tym padom aj na zivotnu uroven obyvatelov, vysoka inflacia dokonca moze ohrozit aj priatie eura. Takze s cenami radsej netreba manipulovat len tak, hala bala:) Mozno si to moze dovolit Jano vo svojom knihkupectve v Stropkove. Ale nie taky reatazec ako Tesco....:)