pondelok 21. mája 2012

Širokorozchodná

Širokorozchodná trať je trať používaná v Ázii a na Ukrajine. Tá naša koľajová trať má šírku 1435mm a širokorozchodná má šírku 1520mm. Širokorozchodnú máme aj my, Slováci. Jedna ide z Ukrajinského Čopu na prekladisko do Čiernej nad Tisou a tá ďalšia trasa ide z Užhorodu do Hanisky pri Košiciach. Táto koľaj je určená na prepravu rudy a iných materiálov do hutníckeho závodu US Steel Košice.

Róbert Fico sa už pred nejakým časom nechal počuť, že širokorozchodná je potrebná a že ju naozaj musíme začať stavať. Ak ju nezačneme stavať my, začnú ju robiť Maďari a my prídeme o prachy. Toto je jediný rozumný argument, použitý Ficom a inými politikmi, s ktorým som sa stretol. Fear of lost. Strach zo straty. Táto technika sa využíva pri predajoch a prezentáciách rôznych tovarov. Ak to nekúpiš, nespravíš, budeš veľmi ľutovať. Ak nebudeme mať širokorozchodnú, prídeme o pracovné miesta a peniaze z tranzitu.

Premiér a iní asi ale nečítali pár štúdii a určite dám ruku do ohňa za to, že nikto sa ani náhodou neopovážil pozrieť na stránku Patentového úradu SR. Sú tam zaujímavé veci.

Naša nákladná železničná preprava sa nevyužíva ani na 40%. Cargo, ako prepravca je stratové, zamestnancov si ale držať musí, keď nie pre tých 40%, aspoň pre Fica a spol. Prepúšťať je predsa zlé. Ísť do stavby rozsahov širokorozchodnej trate a tú svoju nákladnú nemať využitú ani na polovicu je minimálne trestuhodné. A že vraj šetríme. Najprv nech je na 100% vyťažené Cargo, potom sa môžme baviť o ďalšej železnici.

Ďalšia vec sú peniaze. Fico čisto keynesovským riešením stavania infraštruktúry ide pomôcť získaniu pracovných miest a dospieť tak k hospodárskemu rastu. Celý ten systém je naozaj dobrý. Budú peniaze, budú sa stavať cesty, ľudia budú mať výplatu, budú si viac kupovať, takže ide DPH, zamestnávateľské odvody... Paráda. Ale presne takto sa k tomu postavili aj Gréci, keď pred pár rokmi z fondov EÚ, robili aténske metro. Španieli majú krásne a rýchle vlaky AVE. A kde sú? (Španieli, nie vlaky) Ale to len tak na okraj.

Štúdia, ktorá bola robená hovorí o tom, že širokorozchodná má predpoklad priniesť časom až 11 000 pracovných miest. Tá formulácia, má predpoklad priniesť časom... kedy to bude? A bude to? Bude to tých 11000? A nebude to náhodou v nejakom riadiacom centre vo Viedni, kde sa má širokorozchodná končiť prekladiskom, kde bude zamestnaných ďalších X veľa ľudí? veď to, že po koľajnici, na ktorej nebudú žiadne výhybky ani nič prejde vlak nepotrebuje kontrolovať od Ukrajinských hraníc po Viedeň jeden príslušník modrej armády za druhým. Vlaky pôjdu aj bez nich. Takže tu je veľká obava z toho, že veľa pracovných miest bude obsadených vo Viedni a nie u nás, teda zamestnanosť nám širokorozchodná riešiť nebude. Rovnako nám neporieši ani peniaze. 6,3 miliardy EUR na jej výstavbu je trošku veľa. Aj keby že sme rátali s tým, že nákladná doprava z Ruska do Viedne rapídne stúpne preto, lebo tam bude širokorozchodná. tak návratnosť investície nie je zaručená ani o 40 rokov po výstavbe. Žiadna výhra podľa mňa. Nehovoriac o tom, že výstavbou širokorozchodnej do Viedne sa v danom regióne zvýši vplyv Ruska. A ten, kto tvrdí opak je buď blbec, alebo do toho vôbec nevidí.

Takže je tu projekt, ktorý prinesie veľa pracovných miest vo Viedni a menej na Slovensku. Je tu projekt, ktorého rentabilita je taká nízka, že je vôbec otázne, či sa oplatí investovať čas len do jeho čítania. Nadnárodné záujmy sú ale nadnárodné záujmy, a keď nechceme, aby bola okolo nás okľuka, mali by sme nad tým porozmýšľať, ako dostať nákladnú dopravu na Slovensko a neplatiť 6,3 mld EUR za niečo, na čom možno nebudú zarábať ani naše deti.

Je jeden patent, ktorému ja vôbec nerozumiem, lebo nie som technik, ale podľa toho, čo tam autor píše, tak po nejakých zmenách, ktoré určite nestoja 6,3mld EUR bude možné, aby vlaky zo širokorozchodnými kolesami jazdili po normálnych koľajových tratiach. Patent si môžete pozrieť TU. Takže za menej peňazí, budeme mať zároveň širokorozchodnú na Slovensku a rovno bude aj využité nákladné koľajisko. A peniaze ušetrené na stavbe širokorozchodnej môžu ísť do nízkonákladových bytov pre mladé rodiny, do zlepšenia životného prostredia, alebo agroturizmu... je veľa rozumných vecí, do ktorých sa dá investovať. Sme veľmi šikovný národ a keby sme čo len trošku viac mysleli na svoje okolie, tak tu máme druhé Švajčiarsko.


Žiadne komentáre: