streda 24. marca 2010

Progresívna daň

Náš pán premiér Fico sa pred nedávnom nechal počuť, že plánuje zaviesť progresívne zdaňovanie. Slušne povedané Fico chce, aby bohatí ľudia mali vyššiu daň z prijímu, ako ľudia menej bohatí. Táto myšlienka je dosť stará a používajú ju napríklad severské krajiny, ktoré sú dosť sociálne orientované. Podobne ako naša vláda. Je mi jasné, že keď to používa Nórsko a Fínsko, tak že Ficovi sa to páči. Ale nie je mi jasné, že prečo to robí. No, možno aj tak trošku hej, ale o tom potom.

Sociálna politika, ktorú Fico presadzuje by podľa mňa mala merať každého rovnakým metrom. Ako zvykne hovoriť sám pán premiér, alebo aj pani A. Belousovová. (neviem či som to meno napísal správne, ak áno, úprimne ma to teší, ak nie, tak je to preto, lebo sa mi to nechcelo hľadať na nete vzhľadom na moje silné antipatie voči tejto osobe) Takže ak má človek, ktorý mesačne zarobí 500€ daň z príjmu 19%, tak neviem prečo by takú istú daň nemohol platiť aj človek, ktorý zarába 1577 € mesačne (čo by mala byť hranica od ktorej budú ľudia mať vyššiu daň). Logiku mi nedáva ani to, že prečo by ľudia, ktorí svojou tvrdou prácou, učením, snahou a rozumom niečo dosiahli mali štátu platit viac. Pretože títo ľudia sú väčšinou podnikatelia alebo vyšší úradníci či manažéry. A oni dosť pomáhajú k rozvoju krajiny. Takže už len preto mi nie je jasné, že prečo práve na úkor týchto ľudí chce Fico robiť svoju sociálnu politiku. A ak náhodou prišiel niekto k takýmto prijímom nelegálne a Fico ho chce takto trestať, tak nech ho potrestá Harabin a nie Fico milionárskou daňou. Zároveň sa mi nepáči, že to Fico robí už len preto, lebo veľa jeho známich je na tom s prijímami tak, že proste budú mať tú vyššiu daň. A to sa im podľa mňa nebude veľmi páčiť. Jasné, možno že sa dohodli, že niečo za niečo. Veď dialnice sa ešte budú stavať a Váhostav ich aj tak nepostaví komplet celé, veď teraz musia dostavať Širokého hotel bez povolenia...

Najrozumnejší dôvod Ficovho vytiahnutia témy progresívneho zdaňovania nadštandardných príjmov je fakt, že sa blížia voľby. A Jemu je jasné, že málo ktorý človek, ktorý je znalý veci ho aj bude voliť. Ešte šťastie, že žijeme v období, keď máme na Slovensku magorov na 100 rokov dopredu, takže Fica má kto voliť. A oni sú presne tí, ktorí majú nízky príjem a závidia (rozumej neznášajú) každému, kto má ten príjem nadštandardný. Ach, sme my ale národ holubičí... A to Fico veľmi rozumne využíva. Pán premiér, naozaj klobúk dole ako dokážete pracovať s médiami a masami ľudí. Fakt, naozaj, bez irónie či sarkazmu...

1 komentár:

Anonymný povedal(a)...

Progresivne dane su standardom vo vyspelych krajinach ako Velka Britania, Nemecko, Rakusko. Pozrite si, aku nezamestnanost maju tieto krajiny a aku mame my. Rovna dan je experiment, ktory z dlhodobeho hladiska neprinasa az take vyhody. Problemom Slovenska nie je vysoke danove zatazenie, skor nestandardne rozdelenie roznych typov dani. Analyza Svetovej banky poukazuje najma na vysoke zatazenie prace. Samozrejme mohli by sme znizit odvody, ale tie peniaze by v statnom rozpocte chybali bez upravy inych dani (napr. dane zo zisku). Preco sa neinspirovat uspesnymi pribehmi inych krajin?